De tweede golf. De wereld weer op zijn kop. En jij zit met je handen in het haar. Collega’s en medewerkers worden ziek en de drukte neemt weer toe. Het team loopt op haar tandvlees. En niet zo’n beetje ook. Witte gezichten, kringen onder ogen en boven mondkapjes uit, emoties die om schijnbaar niets hoor oplopen. Je ziet het allemaal gebeuren: het lukt steeds minder goed om tijdens de coronacrisis de kwaliteit te leveren die je als zorgteam zou willen leveren.
Ja? Herkenbaar? Waarschijnlijk wel. Wat kun je doen om de medewerkers te ondersteunen? Want het constateren en onderkennen van het probleem is stap 1. Maar dan. Hoe ga jij het tij keren? Want ergens moet er iets gebeuren.
Wat je wilt is dat medewerkers vitaal genoeg zijn om hun werk te doen en ook nog energie over houden om in hun vrije tijd dingen te doen waar ze zichzelf weer mee op kunnen laden. Denk aan sporten, wandelen met de hond, gezellig met het gezin een spelletje doen, mantelzorger zijn. Wat je ook wilt is zorgen dat medewerkers niet ziek worden of uitvallen door de werkdruk en de stress die werken in de zorg in deze tijd met zich meebrengt.
De media en Mark Rutte roepen steeds weer dat de zorg moet blijven draaien. Je kunt de tv of radio niet aanzetten of er wordt gesproken over de zorg, het hoge verzuim en hoe cruciaal het is dat alles doorgaat. Dat legt ook buiten werktijd een emotionele druk op iedereen die in de zorg werkt. Het verzuim en de ziekmeldingen die ik zie in teams zijn 9 van de 10 keer corona gerelateerd. Een enkeling meldt zich ziek om een andere reden. Ziekmeldingen van 1-2 dagen heb ik in de afgelopen weken niet meegemaakt.
Medewerkers voelen nu meer dan ooit de druk die een ziekmelding op het team legt, ze kunnen zich voor hun gevoel niet ziekmelden, want in deze crisistijd is aanwezig zijn in het team cruciaal.
En dat geldt net zozeer voor medewerkers als voor zorgteams. Als coach kijk ik naar het team, duik erin, stel vragen en geef gevraagd en ongevraagd advies. Allemaal om inzicht te krijgen in wat het team nodig heeft om te kunnen blijven draaien en daarop in te spelen.
Ondanks de zware tijd moeten medewerkers ook de verantwoordelijkheid blijven dragen voor hun eigen gezondheid. Van pamperen is nog nooit iemand beter geworden. Daarom houd ik waar nodig ook een spiegel voor, aan de medewerker én de organisatie. Ik help hen te zien waar zij zelf ruimte hebben om iets te doen zodat het de werkdruk beter hanteerbaar wordt. Ik herinner ze eraan waar we het allemaal voor doen: een fijne woonomgeving en goede kwaliteit van zorg voor de cliënt. Met 100% inzet, commitment, flexibiliteit en als het enigszins mogelijk is ook met plezier. Zelfs in deze tijd. Kortom: ik help teams met minder zorgen en meer zorgen!
Meer weten over hoe ik jouw zorgteam tijdens coronacrisistijd met coaching kan ondersteunen? Bel mij even. Je bereikt me op telefoonnummer: 06 83970475. Gewoon, omdat het kan.
Laten we dan snel afspreken om een plan van aanpak voor jouw zorgteam of instelling uit te werken. Bel mij op 06 83970475 of laat hier een berichtje achter.