Katinka van Boxtel is lid van de Raad van Bestuur van Zorggroep Archipel. Ze werkt veelvuldig samen met Debby als teamcoach en dat werpt zijn vruchten af: ‘Debby is duidelijk, pakt door en weet die spirit ook heel goed op de teams die ze coacht te over te brengen’ vertelt ze.
Archipel is een zorginstelling met een brede dienstverlening in zorg, welzijn en wonen in de omgeving van Eindhoven. Met een flink aantal (woon)locaties zijn ze voor een groot deel verantwoordelijk voor de zorg ouderen. Er wordt gewerkt met teams die onder eigen regie werken en zelfsturend zijn. ‘Zo’n werkwijze moet je wel goed kaderen’, aldus Katinka van Boxtel. Debby heeft op verschillende locaties teams bijgestaan met haar eigen aanpak in de coaching: ‘We willen onze teams graag zelfsturend krijgen. Niet voor elk team is dit even makkelijk en soms vergt dit aanpassingsvermogen van het team’, legt Katinka uit. ‘Debby draagt daarvoor graag oplossingsrichtingen aan, maar laat het team zelf bepalen en keuzes maken. Ze zorgt er in dat proces ook voor dat ze op het juiste moment midden in het team gaat staan, maar ook op het juiste moment afstand neemt en analyserend en sturend is.’
Katinka van Boxtel
Raad van Bestuur Zorggroep Archipel
Debby vult aan: ‘Ik ben daarin heel recht door zee, ik benoem altijd precies wat ik zie gebeuren in een team. Ik draai er niet omheen. Is het nodig dat er iets of iemand dingen anders gaat doen om het resultaat te bereiken? Dan geef ik dat aan. Zowel richting het team, maar ook richting een bestuurder zoals Katinka. Om een team weer op de rails te krijgen en echt te kunnen veranderen is dat nodig. Ik stel mezelf daar echt onafhankelijk en onpartijdig in op. Soms is dat even wennen voor het team en de bestuurder, daarom leg ik dat bij aanvang van mijn opdracht altijd aan beide uit. Deze open manier van werken werkt altijd.
‘Waar ik Debby onderscheidend in vind van andere teamcoaches? Debby heeft verstand van zaken als het gaat om de zorg- en dienstverlening die we leveren en ervaring met de proceskant van een organisatie, de kwaliteiten van een echte manager. Dat houdt in dat ze uitstekend in staat is om belangen te wegen en aan kan geven waar bijvoorbeeld grenzen liggen in verantwoordelijkheid, invloed of zelfs besluitvorming. Ik merk dat dit onze teams helpt. Zo kunnen mijn medewerkers weer focussen op het zo goed mogelijk verlenen van zorg”, zegt Katinka.
In 2020 zal locatie Ekelhof van de Archipel Zorggroep worden ‘afgebouwd’. Het gebouw is te verouderd om er nog zorg van topkwaliteit in te kunnen verlenen. Op dit moment komt er geen nieuwe locatie of een gebouw voor in de plaats en dus wordt zowel bewoners als medewerkers een andere plek gezocht binnen de andere locaties van Archipel. Dit geeft natuurlijk de nodige stress en onzekerheid voor alle verschillende partijen: Waar ga ik wonen? Waar kom ik te werken? Hoe verloopt de verhuizing? Allemaal vragen die spelen, terwijl het dagelijks leven, de zorg en het werk gewoon doorgaat. Katinka: “Daarom heb ik Debby gevraagd om op de locatie de teams te coachen in deze overgangsfase. Er wordt in deze situatie een bepaald soort veranderingsmanagement gevraagd en Debby weet precies wat daarvoor nodig is.”
Debby verteld: ‘Tijdens dit soort trajecten is het, naast een hoop hollen op zo’n locatie, ook een moment van stilstaan en reflecteren. Want, voor iedereen gaat er een boel veranderen: teams gaan op een andere locatie aan de gang of misschien gaan medewerkers wel nadenken over een andere functie. Ik ga het gesprek aan met de medewerkers. Zij zijn geneigd om zich afhankelijk op te stellen terwijl Katinka juist ook de medewerkers een stem wil geven. Daarom stel ik heel bewust de vraag: “Maar wat wil jij?”. Dat werkt, geeft vertrouwen en helpt medewerkers om te kijken naar wat wel kan in plaats van wat niet kan. Ik geef uiteraard wel de kaders aan zoals die door Katinka zijn bepaald. Naast deze gesprekken help ik een team te blijven draaien, in een voor hen en de omgeving hectische tijd.’
Katinka stipt daarnaast nog een puntje aan: “Het fijne is; Debby is heel erg toegankelijk. Voor mij en voor mijn teams. Je kunt haar altijd bellen. Maar ze weet ook wanneer ze mij zelf moet bellen en wanneer juist even niet. Kijk, ik ben een bestuurder en géén locatiedirecteur. Mijn mail kan in dit soort tijden niet overspoelen met vragen die eigenlijk niet voor mij bestemd zijn. Ook dit managet Debby, ze helpt medewerkers de juiste vraagbaak te vinden of zorgt ervoor dat de stroom met vragen zelf bij de juiste personen terechtkomt.”
Debby vult Katinka aan: ‘En daarin schakel ik tussen belangen. Katinka wil haar agenda kunnen aanhouden en een mailbox die niet overspoelt, maar de vragen vanuit het team bestaan wel en komen niet uit het niets. Die moeten dus linksom of rechtsom beantwoord worden: je kunt niet blijven zeggen: “Dit is geen vraag voor de Raad van Bestuur. Punt.”. Want, dat zorgt alleen maar voor ruis en daarvan gaan teams niet beter functioneren.’
Om samen te vatten zegt Katinka: ‘Het klinkt simpel, maar: met Debby op een team, weet je gewoon dat het goedkomt. Soms moet ze een harde boodschap brengen en dat is niet altijd leuk, maar als je recht door zee bent, weten de teamleden ook wat ze aan de coach hebben. Ze laat een team niet vallen en mijn ervaring is dat ze het op de rit krijgt. Voor mij als bestuurder is dat met vertrouwen samenwerken en een ontlastende factor. Precies zoals het samenwerken met een teamcoach hoort te zijn.’
Laten we dan snel afspreken om een plan van aanpak voor jouw zorgteam of instelling uit te werken. Bel mij op
06 83970475 of laat hier een berichtje achter.